Certificeret Alkalær-professionel underviser og tidligere folkeskolelærer,  læsevejleder og skolekonsulent

Ordblindhed, ordblindevenlig undervisning og processer vedrørende læse- og skriveindsatser har været omdrejningspunktet for mit arbejdsliv de sidste mange år. Som folkeskolelærer, læsevejleder og skolekonsulent (2008-2023) har jeg opbygget en stor faglig ballast og bred erfaring med elever i skriftsproglige vanskeligheder i grundskolen

Jeg brænder for at hjælpe elever i læse-skrivevanskeligheder og som underviser, er der ikke noget mere gyldent end det øjeblik, hvor mine elever pludselig kan sætte bogstavernes lyde sammen til et ord - de knækker læsekoden. Det er det, der giver mening for mig som underviser.

Det danske sprog kan for nogle være svært at lære at læse, da kun knap 5% af ordene i det danske sprog udtales, som de staves og derudover er der mange flere lyde i vores sprog end der er bogstaver. For eksempel er der 9 vokaler i det danske alfabet men bogstavet A kan udtales på ikke mindre end ni forskellige måder. Derudover er der bogstaver, vi slet ikke kan høre, når de udtales og desuden opfører nogle af konsonanterne sig lidt som vokaler. Allerede her bliver det tydeligt, hvor kompliceret det danske sprog er og hvorfor nogle har læsevanskeligheder.
Som Alkalær-underviser har jeg fået nøglen til at gøre en forskel for andre børn, unge og voksne. Ved hjælp af Alkalær-metoden kan jeg hjælpe og vejlede i det danske sprogs kompleksitet og give børn, unge og voksne det gyldne øjeblik, hvor jeg lærer dem at læse. En helt igennem fantastisk følelse.

Jeg oplever, at Alkalær-metoden er en effektiv, sjov og struktureret måde at lære at læse på.