Certificeret Alkalær-professionel underviser, folkeskolelærer og læsevejleder

Jeg er uddannet folkeskolelærer i 2008 og har siden hen arbejdet med indskolings- og børnehaveklasseelever, herunder læsesvage elever.

I 2016 færdiggjorde jeg også uddannelsen som læsevejleder og i dag arbejder jeg både som indskolingslærer, læselærer og læsevejleder fra 0-5 klassetrin.

Jeg er meget optaget af sprogindlæring og den begyndende læseindlæring.

I min hverdag som underviser, er der ikke noget mere gyldent end det øjeblik, hvor mine elever pludselig kan sætte bogstavernes lyde sammen til et ord - de knækker læsekoden. Det er det, der giver mening for mig som underviser.

Det danske sprog kan for nogle være svært at lære at læse, da kun knap 5% af ordene i det danske sprog udtales, som de staves og derudover er der mange flere lyde i vores sprog end der er bogstaver. For eksempel er der 9 vokaler i det danske alfabet men bogstavet A kan udtales på ikke mindre end ni forskellige måder. Derudover er der bogstaver, vi slet ikke kan høre, når de udtales og desuden opfører nogle af konsonanterne sig lidt som vokaler. Allerede her bliver det tydeligt, hvor kompliceret det danske sprog er og hvorfor nogle har læsevanskeligheder.
Som Alkalær-underviser har jeg fået nøglen til at gøre en forskel for andre børn, unge og voksne. Ved hjælp af Alkalær-metoden kan jeg hjælpe og vejlede i det danske sprogs kompleksitet og give børn, unge og voksne det gyldne øjeblik, hvor jeg lærer dem at læse. En helt igennem fantastisk følelse.

Jeg oplever, at Alkalær-metoden er en effektiv, sjov og struktureret måde at lære at læse på.